Alla inlägg den 15 juni 2011

Av fixahus - 15 juni 2011 10:53

Hej, kära bloggläsare!

Igår införskaffade jag mig ett par nya Converse-skor, det är alltid trevligt med nya skor och Converse är sedan länge mitt favoritmärke. Något som jag inte reflekterat så mycket över tidigare är att det i skorna står skrivet var skon tillverkats. I dem jag köpte på Stadium igår står det "made in Serbia"  men när jag kollar i mina gamla välanvända Converse All Star skor står det "made in India", nu undrar jag hur vet man egentligen att skorna är äkta?

Ett par vänner till mig och frugan kom hem med ett stort antal Converse som de inhandlat under en resa i Kina. De berättade att de betalt ca 100kr paret, vilket är ett extremt lågt pris. Men är alla riktigt billiga skor med säkerhet piratkopior?


De skor våra vänner hade köpt, var i vilket fall som helst uppenbara piratkopior eftersom Conversemärket hade lite konstiga färger, men hur svårt kan det egentligen vara att tillverka dessa märken så att de blir mer eller mindre identiska med orginalet?


Hur man avgör om Converse skorna är äkta
Efter lite googlande på nätet hittade jag att texten "converse all star" skall stå skriven i en cirkel inne i skorna samt att skon skall vara försedd med en liten plastbit. Dessutom står det R som i registered trademark på vissa modeller.


Turligt nog för min del tycks mina nyköpta Converse vara orginalvara! :-)


Skapa flashcards