Alla inlägg den 12 januari 2012

Av fixahus - 12 januari 2012 22:00

Under det senaste halvåret har jag försökt tjäna pengar online, genom att sälja blogginlägg, annonsera på hemsidan samt sälja affiliateprodukter. Sammantaget har jag faktiskt lyckats skrapa ihop ett antal tusenlappar vilket inte är dåligt när man är fattig student och är van att käka nudlar morgon, middag och kväll (nu ljög jag, men läs vidare ändå).


Något som jag lärt mig är att man inte får ha bråttom att tjäna pengar på internet. Allt tar tid, till och med att anmäla sig till de olika annonseringsprogramen tar tid. Därför brukar man säga att man inte skall ha överdrivet stora förväntingar på det första verksamhetsåret. Självfallet behöver man även tid för att utvecklas och bli bättre på att tjäna pengar på nätet.


Om jag ändå skall rangordna svårighetsgraden att börja tjäna snabba pengar samt inkomsten i förhållande till arbetsbördan, skulle min lista bli följande:


1) Google Adsense är defintivt kungen av all internetmarknadsföring på nätet. Enkelt att komma igång och ännu enklare när man väl har kommit igång. Inga problem att tjäna ett antal extra 100:- varje månad här inte, och den som har ambitioner bortom kaffepengar och är beredd att lägga ner det arbete som då krävs, kan tjäna fyrsiffriga belopp relativt enkelt.


2)Att sälja blogginlägg kräver att din blogg uppfyller en rad olika uppsatta kriterier, du behöver bland annat en viss mängd besökare och läsare för att kvalificera till exempelvis Blogvertiser program. Jag skulle säga att det är relativt enkel att tjäna pengar genom att sälja artiklar och blogginlägg, men det tar även mycket tid. Som alla vet är tid = pengar, alltså är försäljning av inlägg inte något optimal vinsterdrivande verksamhet på internet.


Dessutom är denna typ av inkomstbringande verksamhet knappast skalbar, vad jag menar med det är att det finns ett fast tak för hur många blogginlägg som är tidsmässigt möjligt att författa på en och samma dag. Detta innebär att även om du ägnar hela dagarna åt att sälja blogginlägg, kommer du förmodligen inte få ihop mer än ett par 100 lappar om dagen.


3)Försäljning av affiliateprodukter är kanske den svåraste formen av internetmarknadsföring. Det krävs både säljande egenskaper och en bra hemsida med mycket besökare för att affiliatemarknadsföringen skall bli verkligt lukurativ. Den som lyckas sammanfoga alla dessa delar, har emllertid goda möjligheter att bli rik på internet.


För mig står det just nu och väger, visserligen tjänar jag en del pengar men samtidigt vet jag inte riktigt om det är värt den mödan och det arbete jag faktiskt lägger ner på mina internetprojekt.




Skapa flashcards