Alla inlägg under april 2014

Av fixahus - 13 april 2014 12:02

Jag skulle ljuga om jag påstod att jag är speciellt bra på återvinning och miljötänk, men det finns en del saker som blivit en vana för mig. Först och främst är det olika elektronik produkter som jag använder regelbundet, som jag försöker använda med miljön i åtanke.


T.ex har jag skaffat en batteriladdare där batterierna laddas upp via solenergi. Fungerar faktiskt riktigt bra så länge det inte är fullständigt mulet ute och man har lite tid på sig. Brukar ta en dag ungefär att ladda upp 4 st AAA eller AA batterier. Sen kan jag använda dem i flera dagar eller ibland tom i månader beroende på hur mycket apparaten drar. Har även funderat på att försöka bygga en solcellsladdare att fästa på cykelväskan som skall ladda laptopen, men har inte kommit så långt med detta projekt ännu. Det huvudsakliga problemet är att det krävs ganska mycket ström för att ladda laptopbatteri, vilket gör att solpanelen måste ha en viss effektkapacitet för att fungera.


En annan sak som jag nyligen börjat med är att köpa refill-set till mina bläckpatroner. Det blir både mycket billigare och är så klart bättre för miljön. Tänk så mycket förpackningar, material och patroner som slängs helt i onödan. Sen kan jag villigt erkänna att det är en del meck med att fylla på bläcket själv. Skall du köpa nya patroner kan jag rekommendera 112 ink där du enkelt kan hitta billiga ersättningspatroner utifrån skrivarmodell.

Ovido - Quiz & Flashcards